Véget ért az április 30-án indult képzés. Az előző tanfolyam résztvevői különböző foglalkozású békéscsabai nők voltak. Ezzel szemben az április végén indult kurzusrara több könyvtáros is jelentkezett az ország számos településéről (Budapest, Százhalombatta, Szeged, Szentes, Várpalota, Tószeg, Zalaegerszeg, Nagykanizsa) azzal a céllal, hogy az itt megszerezett ismereteiket, tapasztalataikat tovább adják kollégáiknak, olvasóiknak. A csoport mind kor, mind foglalkozás szerint vegyes összetételű volt (gyesen lévő anyuka, virágkötő, nyugdíjas, munkanélküli stb.) Akárcsak az előzőt, ezt is néhányan abbahagyták. A képzés előnye és egyben hátránya a bizonyos időkereten belüli szabadon tervezhető, alkalmazható időbeosztás. Éppen ezért, a tanfolyam sikeres elvégzéséhez nem volt elegendő a megfelelő szintű internet felhasználói tapasztalat és tudás, a jelentkezőnek kellően motiváltnak kellett lennie, s az idejével is jól kellett gazdálkodnia.
Az angol nyelvismeret hiánya többeknek gondot okozott, ennek ellenére, ha nem is könnyedén és gyorsan, de sikeresen megoldották a Diigo-val és a Google Reader-el elvégzendő feladatokat is.
A képzés formája egy kivételtől eltekintve minden résztvevő számára teljesen új volt. A moodle kezelőfelületével mindannyian könnyedén megbarátkoztak. Még azok számára sem jelentett gondot akik a földrajzi távolság miatt a csoportos konzultáción nem tudtak részt venni.
A korábbi képzésen a résztvevők a fórum lehetőségeit nem használták ki. Éppen ezért a képzés indulásakor arra kértem mindenkit, hogy a kérdéseiket kizárólag csak a moodle felületén a fórumban tegyék fel. Éltek is ezzel a lehetőséggel. Ez nem csak ez én munkámat könnyítette meg, azzal hogy egy helyen visszanézhetővé váltak a feltett kérdések és válaszok, de közösségformáló szerepe is volt. A kérdésekre adott válaszoknak a többiek is hasznát vették, sőt olykor egymásnak nyújtottak segítséget. A virtuális közösséggé formálást a kiscsoportokban megoldott "vizsgafeladat" is segítette, amelynek elsődleges célja a virtuális csoportmunka megtapasztalása volt a csoportmunka alkalmazások felhasználásával. A képzés résztvevői három kisebb csoportra osztva oldották meg ezt a feladatot. A visszajelzések alapján valamennyien élvezték a csapatmunkát. Segítőkészségükről is tanubizonyságot tettek. Itt feltétlenül fontosnak tartom megemlíteni Bontovics Anita és Siposné Nagy Julianna nevét, akik saját csoportmunkájuk végeztével egy másik csoportnak nyújtottak segítséget. Köszönöm nekik.
A "vizsgafeladatokat" értékelve örömmel konstatáltam a tényt, hogy a képzés elérte célját. Az új (a tananyagban nem szereplő) elemek beillesztésével bizonyították nyitottságukat, érdeklődésüket, fogékonyságukat, kezdeményezőkészségüket. A közös blog témaválasztását gyorsan és ötletesen oldották meg.
Az angol nyelvismeret hiánya többeknek gondot okozott, ennek ellenére, ha nem is könnyedén és gyorsan, de sikeresen megoldották a Diigo-val és a Google Reader-el elvégzendő feladatokat is.
A képzés formája egy kivételtől eltekintve minden résztvevő számára teljesen új volt. A moodle kezelőfelületével mindannyian könnyedén megbarátkoztak. Még azok számára sem jelentett gondot akik a földrajzi távolság miatt a csoportos konzultáción nem tudtak részt venni.
A korábbi képzésen a résztvevők a fórum lehetőségeit nem használták ki. Éppen ezért a képzés indulásakor arra kértem mindenkit, hogy a kérdéseiket kizárólag csak a moodle felületén a fórumban tegyék fel. Éltek is ezzel a lehetőséggel. Ez nem csak ez én munkámat könnyítette meg, azzal hogy egy helyen visszanézhetővé váltak a feltett kérdések és válaszok, de közösségformáló szerepe is volt. A kérdésekre adott válaszoknak a többiek is hasznát vették, sőt olykor egymásnak nyújtottak segítséget. A virtuális közösséggé formálást a kiscsoportokban megoldott "vizsgafeladat" is segítette, amelynek elsődleges célja a virtuális csoportmunka megtapasztalása volt a csoportmunka alkalmazások felhasználásával. A képzés résztvevői három kisebb csoportra osztva oldották meg ezt a feladatot. A visszajelzések alapján valamennyien élvezték a csapatmunkát. Segítőkészségükről is tanubizonyságot tettek. Itt feltétlenül fontosnak tartom megemlíteni Bontovics Anita és Siposné Nagy Julianna nevét, akik saját csoportmunkájuk végeztével egy másik csoportnak nyújtottak segítséget. Köszönöm nekik.
A "vizsgafeladatokat" értékelve örömmel konstatáltam a tényt, hogy a képzés elérte célját. Az új (a tananyagban nem szereplő) elemek beillesztésével bizonyították nyitottságukat, érdeklődésüket, fogékonyságukat, kezdeményezőkészségüket. A közös blog témaválasztását gyorsan és ötletesen oldották meg.
- "Alattad a föld, feletted az ég, benned a létra"
- Hobbijaink, avagy mit szeretünk mi öten
- Kitartás, önbizalom, hit
Utólag jöttem rá, hogy egy cikk elolvastatásával nem elég felhívni a figyelmet a veszélyekre. A veszélyekkel kapcsolatos kérdéseket mindenképpen érdemes felvetni, vitára bocsájtani. Ahhoz azonban, hogy a veszélyekre a jövőben jobban odafigyeljenek és mindenki a maga szintjén, hatáskörében tegye meg mindazt amit a saját és mások adatainak védelmében, kiszolgáltatottságának csökkentése érdekében, érdekeinek védelmében megtehet. A résztvevők közül többen is megfogalmazták, hogy mindezek ellenére ma már nem lehet a tanult eszközök, az internet használata nélkül jól boldogulni az információs társadalomban, hatékonyan dolgozni a munkahelyen, az iskolában.
A másik "fehér folt" (vagy inkább szürkés???) a Diigo használata, melyet nem sikerült maradéktalanul megkedveltetnem mindenkivel. Most ennek a tananyagrésznek a módosításán töröm a fejem.
Milyen tapasztalatokat szereztek a résztvevők? A blogbejegyzéseikben bárki elolvashatja. A résztvevők blogjaira hivatkozó linkek a fentebb felsorolt vizsgamunkákban megtalálhatóak.
Többen kérdezték, hogy lesz-e folytatás. Remélem ;-) Az inspirációt megkaptam a csoport tagjaitól, amiért rendkívül hálás vagyok. Egy újabb tananyag fejlesztését tervezgetem. Előbb-utóbb megvalósul. Azon vagyok ;-)
A másik "fehér folt" (vagy inkább szürkés???) a Diigo használata, melyet nem sikerült maradéktalanul megkedveltetnem mindenkivel. Most ennek a tananyagrésznek a módosításán töröm a fejem.
Milyen tapasztalatokat szereztek a résztvevők? A blogbejegyzéseikben bárki elolvashatja. A résztvevők blogjaira hivatkozó linkek a fentebb felsorolt vizsgamunkákban megtalálhatóak.
Többen kérdezték, hogy lesz-e folytatás. Remélem ;-) Az inspirációt megkaptam a csoport tagjaitól, amiért rendkívül hálás vagyok. Egy újabb tananyag fejlesztését tervezgetem. Előbb-utóbb megvalósul. Azon vagyok ;-)
Tagja voltam az április 30-án induló csoportnak. Az ott tanultakat azóta már használom, sőt a munkahelyemen szeretnék kidolgozni egy közös felületet a megfelelő információáramlás elősegítésére, valamint kidolgozás alatt áll könyvtárunk csatlakozása az OLVASLAK-felületre. Persze a munka a nyári szabadságolások és a közelgő letár miatt csak később indul :-(
VálaszTörlésBármily furcsa, de hiányérzetem van amiért már nem kell megnyitnom az oktatási felületet!
Remélem minél hamarabb elkészül az új tananyag, biztos, hogy a jelentkezők között leszek!!!
Ennek igazán örülök, hiszen az OLVASLAK egy olyan hálózati közösség, ahol a tartalmat a tagok naplóbejegyzései, az általuk feltett kép, videó és audió állományok adják. Összefogással egy nagyon jól működő közösségé válhatna. Hiszen itt mindenki saját maga alakíthatja ki saját oldalát, amelybe csak a közösség tagjai nyerhetnek betekintést. Az egyes könyvtárak az általuk létrehozott csoportok révén olvasóik számára virtuális közösségi teret hozhatnak létre. Így olvasójuk nem csak a saját könyvtárának könyvtárosaival, olvasóival, de az országhatáron belüli és túli olvasást kedvelőkkel is megoszthatja gondolait egy-egy könyvről, versről, illusztrációról, vagy publikálhatja saját írásait ismerősei, vagy a közösség valamennyi tagja számára. (Minden naplóbejegyzéshez, fotóhoz megadható, hogy ki férhet hozzá.)
VálaszTörlésA fórum lehetőséget kínál közvetlen véleménycserére, kérdések feltevésére és megválaszolására.
Az összefogás révén a könyvtárosok a földrajzi távolság ellenére hatékonyabban tudnának egymásnak és olvasóiknak is segíteni.
Számos egyéb más lehetőséget is nyújthat egy ilyen közösség. Például: Egy iskolai könyvtáros vagy irodalom tanár tanítványai számára létrehozhat itt egy csoportot, azzal a céllal, hogy olvasónaplót írjanak, vagy hogy a mesékhez, könyvekhez készített illusztrációikat itt tegyék közzé(tetszés szerint a csoport, vagy a teljes közösség számára).
Az oktatási felület hiányára ősszel feltétlenül találunk orvosságot. Addig pedig hiánypótlásként a http://olvaslak.ning.com mellett a http://konnektivizmus.ning.com URL címen található közösségi oldalakra érdemes időnként bekukkantanod. Most indult a "felhasználó képzés" csoport. Véletlenek nincsenek ;-) Mindennek oka van...